"אנקאנטו": דיסני שוב עושים את זה. בענק

ביקורות
הסרט החדש של דיסני הוא בדיוק מה שאתם וילדיכם צריכים. צבעים בלי סוף, מוזיקה משגעת ועלילה נפלאה שתחזיק לא רק את הקטנטנים, כי גם אתכם ובעיקר אתכם המבוגרים. עוד אגדת דיסני נכנסת להיכל התהילה. במיידי.

"אנקאנטו": דיסני שוב עושים את זה. בענק
"אנקאנטו": דיסני שוב עושים את זה. בענק

אוי דיסני, כמה שהתגעגענו. עזבו את כל הרכש של דיסני או את הסרטים שיצאו מהחברה עצמה. שימו ספין אופים, סדרות ואת ערוץ הסטרימינג בצד ותנסו להתמקד בסרטי דיסני קלאסיים. סרטי נסיכות כאלו, שהתעדכנו על פי התקופה, שהגיבורה שלהם היא יותר פגומה ממושלמת, כזו שילדות יכולות להזדהות איתה וכזו אשר עוברת מסע ארוך ומתיש בשביל להוכיח שהיא אכן שייכת ומהווה חלק אינטגרלי מהמציאות, שאליה היא מתכוונת להשתייך. הטריילר מזכיר את "מואנה" ו"זוטרופוליס&qu ot; ובהחלט "מואנה" מהדהד היטב בראשם של כל צופה וצופה באולם הקולנוע. המוזיקה, הצבעים והגיבורה המהפנטת שהיא פשוט חלק ממשהו גדול יותר, ממסר ענק שמצליח לעבור גם לצעירים וגם (הרבה יותר) למבוגרים.


או...תביאו לי עוד צבעים! | באדיבות סרטי פורום פילם

זה מתחיל בצביטה זעירה של כמה דקות, לכל הורה, דרך הסרט המקדים, שהאנימציה שלו צבועה בצבעי רטרו לחלוטין. "הרחק מהעץ" הוא סרט על שני דביבונים, שפשוט ממיס כל הורה מגונן לכדי שלולית ג'לי נרגשת ועמוסת רגשות אשם. וכפי שהסרט הקצר הזה מהווה מתאבן או מופע חימום לזה הארוך, כך גם העלילה שלו מהווה את המנה הראשונה לקראת זאת המרכזית, אשר עוסקת בהרחבה באותו הנושא של גוננות יתר של הורים על הילדים שלהם ועל המחיר שמשלמים שני הצדדים, בעקבות הרצון של הורה לשמור על ילדיו, בהגזמה או שלא, כראות עיניו. איך שלא הופכים את הדקות המועטות, במסגרתן צמד דביבונים עושה לנו נעים וגם קצת לא נעים על הלב, מדובר ביצירה קצרה, מקסימה ויוצאת מן הכלל, שמהווה את מנת הפתיחה המאוזנת והמושלמת.

ואז..."אנקאנטו&q uot;. הסרט נפתח עם סבתא, אשר מספרת לנכדתה על הכפר בו הן גרות ועל הקסם שאופף את המקום ומיד ממשיך, בדיוק כמו עוד מיוזיקל של דיסני, כאשר הדמות הראשית רצה ומפזזת לה ברחבי הכפר בו היא גרה. מיראבל מציגה לצופים את משפחתה, בשירה, צבעים, אושר גדול ושלמות אינסופית וכאשר היא נשאלת שאלה אחת קשה, היא מזמרת את דרכה אל מחוצה לה. מתחמקת. כולכם כבר ראיתם את הטריילר והבנתם שבמשפחת מדריגל ישנה אסופה של בעלי כוחות, כאשר מיראבל, הממושקפת, הנמוכה ולא היפה מכולן, היא זו שאין בחזקתה שום כוח. כולם מזכירים לה את זה והיא נתקפת חרדות רבות אף יותר, כאשר אחיינה הצעיר עומד לקבל את כוחותיו והיא חוששת כי גורלו עשוי להיות כגורלה.


ועוד...עוד חיות. כן, זהו! | באדיבות סרטי פורום פילם

זהו סיפור של דיסני החדשה, של שנות ה-PC ובהן הגיבורה הראשית לא חייבת להיות נסיכה כלילת שלמות, היא יכולה להיות אחת העם כמו מיראבל וברור לכולם שהיא תתגבר על הקשיים, על חוסר הייחודיות היחסי שלה ותהפוך להיות מיוחדת. בניגוד לגיבורות החדשות של השנים האחרונות, מיראבל של "אנקאנטו" לוקחת כמה צעדים אחורה, בכל הנוגע למה שהיא מייצגת ואפילו מתמודדת מול אחות מושלמת כזו, אשר עשויה מהחומרים הקלאסיים של נסיכות דיסני לאורך השנים. אחד האקטים המיוחדים נוגע בעובדה שהפעם אין נבל מוגדר ומובהק בסרט. הפעם הקשיים המוצגים הם קשיים משפחתיים, הכוללים עומסים של ציפיות, רצונות וצרכים של ראש משפחה ומולו - המשפחה, שמנסה להיענות לציפיות.

הבעיה במשפחת מדריגל היא...שאין בעיות בכלל. המשפחה מוצגת כמושלמת והסבתא איחדה תחתיה את שלושת ילדיה, על ההוא שעזב לא מדברים ואת זו נטולת הכוחות מדירים מהמשפחה באופן יחסי כמובן...ובכן, בגלל שאין לה כוח. הסבתא בעיקר. אחות אחת חזקה כשור או כמו כמה כאלו והאחות השנייה יפיפייה, מושלמת ונופחת פרחים לכל מקום אליו היא הולכת. גם כאשר שואלים את מיראבל על אחיותיה היא מריירת, אבל מדי פעם פולטת אנחת רווחה בנוגע לרצון שלה להיות לפחות רבע מהן. אין בעיות, הכל מושלם וכולם מאושרים ומתכוננים לטקס הבא של בן משפחה, אשר אמור לקבל את מתנת הכוחות המיוחדים, בחסות הנר הקסום, אשר שומר על המשפחה כבר כמה דורות, מהרגע שהגיעו לעמק הקסום - אנקאנטו.


זו המשפחה. תכירו. כולם מוווווווושלמים, חוץ מ... | באדיבות סרטי פורום פילם

ברגע שמתגלים מספר סדקים מטרידים בבית החלומות, שגם הוא קסום, בעל חיים משלו ומהווה דמות אינטגרלית בפני עצמה בעלילה, מרבית בני המשפחה ממשיכים בעצימת עיניים מפוארת, חוץ מזו ללא הכוחות, אשר כצפוי עומדת להוביל אותם לתגליות מרעישות בנוגע לבית ובנוגע לעצמם. קשה לומר שאתם עומדים להיות מופתעים מהדרך בה העלילה תריץ את הסיפור הזה אל עבר סופו המובטח והטוב, אבל אי אפשר לומר שהיא איננה ייחודית, בכל הנוגע לעשייה שלה ובעיקר בכל הנוגע לנושא המאוד בוגר והרציני שדיסני פורשים בפני כל המשפחות, אשר באות ועוד יבואו בהמוניהם בכדי לצפות בסרט הזה. המסרים של דיסני הם תמיד ברורים ונהירים לכל המשפחה, אבל הפעם ובכפולות של שתיים, הם גם מופנים ובאופן מובהק אף יותר להורים שהגיעו לצפות בסרט עם ילדיהם.

הרצון לגונן על בני משפחתך אינו מהווה רק מכבש לחצים אישי, כי אם כזה המתפזר ועובר אל בני המשפחה. פסיכולוגים יכולים לנחור את כל ההשפעות של הורה לחוץ על ילדיו מתוך שינה והנה גם מגיעים שם בדיסני ולרגע אחד בסרטון הקצרצר שלפני הראשי ולהרבה רגעים, בסרט הראשי, הם מסובבים את המראה אל פני ההורים, כאשר במידה מסוימת הם מציירים אותם בתור סוג של נבלים. חמש מאות קילו של מצפון ורגשות אשם נוחתים במינונים קטנים, עד שמגיעה גם המכה המרכזית, בצעקות, זעקות והמון סדקים ורעשים. קהל שבוי שלא בטוח שידע לאן הוא הגיע וכיצד אפשר להסתתר מצרור המסרים המכוון היטב אליו.


יש גם את הבית...גם הוא מושלם. או שאולי לא? | באדיבות סרטי פורום פילם

ובדיסני כמו בדיסני, יודעים להגיש את המנה, כבדה ככל שתהיה ועמוסת מחשבות צדדיות, על פלטה צבעונית, מוזיקלית וחווייתית במיוחד. כל האלמנטים הרגילים של סרטי דיסני, מינוס גיבורה קלאסית ומינוס נבל, אבל עם המון שירים קליטים ונפלאים, עם ר' מתגלגלת ועם צבעים...כל כך הרבה צבעים. מתחת לצבעים מטאפורות פשוטות של סדקי הבית המשולות לסדקים במשפחה, במערכות היחסים בין בני המשפחה ובהתפוררות החזות המושלמת, שמתאמצת להציג היושבת בראשה של המשפחה והיא זו שבשבילה מתאמצים כל בני הבית לתת מעל ומעבר.

הדחיפה למצוינות, הלחץ להגיע לשם וההיסטריה ההורית סביב הילדים, בשביל להביא אותם לנקודה ההיא - כל אלו ועוד נידונו בכל כך הרבה סרטים. דיסני פורשים את הנושא, מבצעים דיסקציה עדינה, מבתרים אותו לחתיכות ואתם עוד תצאו מזמרים ומפזמים לכם בסוף הסרט, שהוא עוד סרט עם לב ענק, פסקול בלתי נשכח ומרשים בכל בחינה שרק יכולתם לחשוב עליה והאנימציה מרהיבה, צבעונית וכזו שבהחלט מכבדת את המותג, בצאת הסרט השישים במספר מהחברה שמיקי מאוס הוא הלוגו הבלעדי שלה. זה עוד יגיע לסטרימינג במהרה, אבל כל כך שווה את הזמן והכסף שלכם במסך הגדול.


הגיבורה הפגומה והכל כך נהדרת | באדיבות סרטי פורום פילם

משפט על הסרט:
קלאסיקת דיסני מודרנית וככל הנראה גם כזו שתהיה על זמנית נוספת מבית היוצר של העכבר השורק. תענוג מורכב, מרתק ומדהים לכל המשפחה.

משפט על הבמאים:
גראד בוש, ביירון האוורד וצ'ריס קסטרו סמית' היו מעורבים בתור כותבים וצוות מורחב לכל מיני יצירות נהדרות ובלתי נשכחות של דיסני מהשנים האחרונות והפעם הם יוצרים בעצמם, כותבים ומביימים בעצמם את הקלאסיקה הייחודית שלהם.

משפט על המדבבים:
ג'ון לגוויזמו, ווילמר וולדרמה ואפילו מאלומה בתפקידון קטן הם השמות המוכרים. סטפני ביאטריץ הפחות מוכרת ("סרט לגו 2", "שכונה על הגובה") בתפקיד הראשי וכמו במיטב הדיסנים המצוירים, לא צריך מדבבים שהם שחקנים מהשורה הראשונה בשביל שהשלם יתעלה על סך חלקיו.

משפט על אורך הסרט:
שעה ועוד חצי ממנה. זמן נפלא לסרט מופלא.

סיכום המבקר
10/
8.0
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "אנקאנטו": דיסני שוב עושים את זה. בענק
סרטים בקולנוע