נטפליקס מול דיסני, סביב הכדור הכתום

ביקורות
לא רחוק; אחת מהשניה, שחררו שתי ענקיות הסטרימינג: נטפליקס ודיסני פלוס את סרט הכדורסל שלהם. האחד מבית היוצר של חברת ההפקות של לברון את אדם סנדלר ואילו השני על אלוף השנה שעברה וסיפור מדהים בפני עצמו

נטפליקס מול דיסני, סביב הכדור הכתום
נטפליקס מול דיסני, סביב הכדור הכתום

מהרגעים הללו שאפשר להישען אחורה ואשכרה להנות מהתכנים שמספקות שתי ענקיות הסטרימינג הללו, מבלי שמץ של ציניות ועל אף התוכן הבנאלי. דרמות ספורט עדיין עושות את זה לכל הגילאים ולכל קהלי הצופים והשילוב הבלתי אפשרי של נטפליקס את אדם סנדלר מוכיח שמינוס ומינוס לעיתים יכולים להפיק פלוס ואפילו יותר מפעם אחת. מהצד השני; גם דיסני מוכיחה, שכאשר היא שמה לרגע את התכנים הלעוסים, עד כאב, אשר מקורם ביצירותיו של ג'ורג' לוקאס וברעיונות הבלתי נגמרים של מארוול בנוגע לאיך להדפיס לעצמם כסף, היא יכולה להתעלות לכמה רגעים מעל הבינוניות, שהחלה לנכס לעצמה, עם עלייתו של ערוץ הסטרימינג שלהם בישראל.


הכדור הוא עגול. כתום...ומרתק | צילום: IMDB

"השיחוק" - השיחוק של אדם סנדלר

בכל פעם שאדם סנדלר נותן לרשת ולמבקרים לחתוך בבשר החי שלו, במשך תקופה ארוכה, הוא חייב פתאום להבליח עם איזה תפקיד דרמטי ולסתום לכולם את הפה, רק שביל לתת להם אחר כך הזדמנות לפעור אותו מחדש ולבלוע אותו, בעודו חי. האיש שממציא את עצמו בתור דביל, בכל פעם מחדש, בסרטים אשר אותם הוא גם מפיק, גם מצליח איכשהו, בשנים האחרונות, להמציא את עצמו מחדש בתחום הדרמה. זה לא צפוי ולא מובן מאליו, אבל האיש דווקא בורח מאיזור הנוחות שלו, כאשר ניכר שלא מזיזה לו האיכות של סרטיו או משחקו - הוא נהנה ועושה כל אחד ואחד מהסרטים בשביל הכיף שלו.

כעת הוא גם חתום על חוזה לשיתוף פעולה עם נטפליקס, במסגרתו הוא התחייב לייצר להם סרטים בשביל סכומים יפים, דרך חברת ההפקות שלו "האפי מדיסון" ואליה תוסיפו גם את חברת "ספרינגהיל", שהיא חברת הפקות הקולנוע של המיליארדר החדש בסביבה - לברון ג'יימס ותקבלו שוב את סנדלר בדרמת ספורט. בפעם הקודמת הוא קיבל קמפיין לא ממומש לאוסקר דרך הופעתו בסרט "יהלום לא מלוטש", שנמכר לנטפליקס וגם בסרט ההוא ערימת כוכבי ה-NBA התפקעה מהמסך. הפעם ובכן, הערימה גדלה וכך גם התיישרה לה רמת המשחק של סנדלר, כאשר מדובר ברגעים שבהם הוא צריך להעלות את הרמה. זהו אחד הרגעים הללו, שאנחנו פשוט רוצים לחבק אותו ולגונן עליו מכל הארס על 90% מסרטיו.


בורח מכל המבקרים ושם על כולם קצוץ | צילום: IMDB

אמנם מדובר בדרמת ספורט, אשר מורכבת מערימת קלישאות, אבל בעוד ערימות של סרטים, מאותו הז'אנר, נופלים למלכוד הקלאסי של פסיעה בדרך הקלישאות הצהובות, אצל סנדלר זה פשוט עשוי היטב. ארוג, מחושב ותפור למידותיו ולמידות קהל היעד שלו, בעוד הכל נארז בעטיפה נוצצת, מרשרשת ומתפקעת מכוכבי קולנוע ובעיקר מכוכבי כדורסל אמיתיים, מליגת ה-NBA. ומצחיק שדווקא אחד שהוא פחות כוכב לגיטימי בליגה הטובה בעולם, מצליח להיות הכוכב המשני והמאוד משכנע ומרגש של הסרט. חואן הרננגומס הוא כדורסלן בינוני ומטה, שלא הצליח להתניע את קריירת ה-NBA שלו אל מעבר לממוצע ודווקא מרגיש כמו דג במים, כאשר מדובר בתפקיד דרמטי של חצי זאב, רבע כלבלב עם עיניים כובשות ועוד רבע של ממזר מתוחכם ומצחיק.

סנדלר מגלם את תפקידו של סטנלי שוגרמן - סקאוט של קבוצת פילדלפיה 76', אשר רוצה להביא את החתיכה החסרה לפאזל האליפות שלה. בסיור רגיל בספרד, הוא רוצה לזרוק קצת לסל המקומי ברחוב (כי למה ללכת לאולם?) ומוצא, דרך משחק של "רמאים" מקומיים, את החתיכה החסרה שלו. הוא מביא, מאמן ומטפח את החתיכה הזו ושותל בתוכה את כל משפטי המוטיבציה שתוכלו לחשוב עליהם. זה בדיוק כמו שזה נשמע ואין הרבה הפתעות, כי אם מונטאז'ים מרובים, אבל הקסם של סנדלר, ביחד עם האיכות הדרמטית של הסרט הזה וכמובן ההפוגות הקומיות האינסופיות שהאיש מספק, ביחד עם הצוות שלו. לאוהדי כדורסל, לחובבי NBA בפרט וגם לקהל הרחב, שאין לו מושג ירוק בכדורסל, זה פשוט סרט נפלא ואחד הטובים של נטפליקס בשנה החולפת. בוודאות.


אולי תסיים את הקריירה הכושלת שלך ותבוא לעבוד איתי? | צילום: IMDB

אי אפשר אפילו למנות את ערימת הכוכבים שמשתתפת בסרט, כי זה רק יחטא לכל אחד ואחת מהם. לצידו יש צוות מצומצם שכולל את הרננגומס, קווין לאטיפה, בן פוסטר, קצת רוברט דובאל ואגדת הכדורסל של הרוקטס: קני סמית' בתפקיד שאינו קני סמית'. בסוף הסרט תוכלו לראות כמה הופעות Cameo של כמה ערימות של שחקנים שהשתבצו לשניות, דקות ולפעמים קצת יותר. פשוט סרט שיכול להשתבש מכל כך הרבה סיבות ולא נותן לאף אחת מהן לשבש כלום. כל שנייה שאתם מוצאים את עצמכם חושבים על משהו שלילי, בנוגע לסרט הזה, מלווה בשנייה אחת אחרת, אחריה, שלא נותנת לכם את הסיבות לשקוע בשלילי ולהתמקד בהנאה ממנו. פאן טלוויזיוני טהור בהנהגת אדם סנדלר, שאשכרה משחק טוב. מה עוד צריך יותר מזה?





"רייז - הסיפור של משפחת אנטטוקומפו" - עלייה לצורך עלייה

גרסת המציאות מעורבבת עם הנגשה לילדים היא בדיוק מה שדיסני עשתה לסרט של נטפליקס, שרק מתבסס על שחקני NBA אמיתיים וחלקם אף מככבים בו. הגרסה הנוכחית היא נקייה יותר, עמוסה בקלישאות מאסיביות הרבה יותר ובעיקר גם מבוססת על סיפור אמיתי מדהים של אנדרדוג, שהפך באמת בניגוד לכל הציפיות לאחד השחקנים המרשימים והמרגשים ביותר שלקחו אליפות בליגת ה-NBA. אי אפשר שלא לאהוב את יאניס אנטטוקומפו וגם להבין, תוך כדי הסרט, את המניעים שגרמו לו להישאר במילווקי עד להבאת האליפות, במו ידיו, אליה וגם להישאר בה לאחר מכן, מבלי שתשמעו יותר מדי רעש סביב חוזים וסביב דברים שאינם קשורים לכדור הכתום.


כי משפחה היא ה-דבר | צילום: IMDB

הסרט של דיסני פלוס באמת מונגש לילדים, כמעט בכל גיל והוא מספר את אחד הסיפורים המרתקים ביותר, ששחקן בליגה הגיעו עמו אל הליגה הטובה ביותר בעולם. הוריו של יאניס עזבו את ניגריה, כאשר הם מותירים אחריהם תינוק קטן וזאת רק בכדי לזכות בסיכוי לחיות חיים טובים יותר עבור משפחה עתידית, עליה דמיינו מתחילת דרכם. החלום הזה יתממש רק אחרי שני עשורים של חיים קשים בתור מהגרים לא חוקיים, אבל הדרך הזו בהחלט עשויה להוות השראה לכל אלו שעדיין מחפשים אותה בסרטי דרמות ספורט, לסוגיהן.

המסע של משפחת אנטטוקומפו, כאמור, החל בניגריה ועבר ליוון, שם נולדו להם ארבעה בנים. הם נאבקו להשיג תושבות ארעית ואזרחות קבועה ושום דבר לא עזר, עד שהבנים הגדולים שלהם החלו להתעניין בכדור הכתום והיה זה דווקא תאנסיס, האח הבכור, שהתבלט ראשון. הסרט מביא באופן וצורה מאוד פשוטים את המסע שעבר על צמד האחים עד שהגיעו לאן שהגיעו ודרך מונטאז'ים מרובים ורגעי מוטיבציה משפחתיים, עשה את הבלתי יאומן עבור סרטי דרמת ספורט מאת דיסני ובאמת הצליח לשרוד ולהפוך למשהו ששווה וכיף לראות - גם בתור הורים.

לא תמצאו בסרט הפתעות גדולות מדי, בכל הנוגע לדרך הגשתו לדור הצעיר. הוא משורטט באופן שבלוני למדי ומאכיל את הצופים מכפית כסופה עם המון רגעי מפתח, משפטי השראה ובאמת שהוא לא מתאמץ ליצור שום רגע מאתגר ורק לספר את הסיפור. אקין אומוטוסו, הבמאי חולה הכדורסל, שאחראי על הסרט, רצה בעיקר להוות השראה ולספר את הסיפור המדהים של המשפחה הזו. הוא מנקה הרבה רעשי רקע ורגעים, אשר עשויים להיות שנויים במחלוקת או פחות נעימים לצפייה עבור גיל רך יותר ושם את הסיפור המופלא הזה על רוח אנושית, משפחתית וכמובן גם על טונה של כישרון ועבודה קשה.


אחים שעשו היסטוריה ובעיקר מסע מופלא | צילום: IMDB

זה מרגיש לעיתים כמו איזה סרט ששאף קצת יותר מדי מהסיסמאות של וין דיזל בסדרת סרטי "מהיר ועצבני", אבל המציאות הוכיחה היטב ומעל הכל, את המסירות של משפחת אנטטוקומפו; אלו לאלו. הסרט מספק בידור נהדר לילדים וגם להורים, עם סיפור שעוצב באופן, אשר מצליח לפנות באופן שווה לשני סוגי הקהלים. קשה לומר עליו יותר מדי, בכל הנוגע לאספקט הקולנועי שלו, שלא מחדש מאומה, אבל בכל הנוגע להשפעה שלו על הקהל וכמובן, בכל הנוגע לסיפור, יוצא הדופן שלו, הוא פשוט עושה את העבודה בקלאס, עם אפס מאמץ.

סיכום המבקר
10/
7.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על נטפליקס מול דיסני, סביב הכדור הכתום
סרטים בקולנוע