אוסקר 2015: חומר למחשבה

קולנוע
אוסקר 2015 קרב וכאן ההזדמנות שלנו לנחש: אחרי שהגיעו המועמדויות, מי תהיה שחקנית השנה? מי יהיה שחקן השנה? איזה סרט יזכה בתואר הסרט הטוב של השנה? כל אלו, כאן, בכתבת הימורים רחבת היריעה לטקס הקרוב.

אוסקר 2015: חומר למחשבה
אוסקר 2015: חומר למחשבה

כאן זה טופס ההימורים והבחירות לטקס הקרוב. מומלץ לצפות במועמדים במקביל לקריאת הכתבה, כאן:
http://www.sratim.co.il/viewnew s.php?id=1823

אז הנה, אחרי הכל הגיעו המועמדים, ולולא היו כל פרסי גלובוס הזהב או מחברות הקולנוע וכו' - לעולם לא הייתי מנחש על חלקם הגדול. ראשית, לפני הכל, למרות שכבר נמאס לדבר על טקסי השנה בקונוטציה חיובית, מדובר השנה בטקס מעניין בניגוד לקודמים ויש בו מועמדים נפלאים. אני לא ראיתי את כל המועמדים, אבל "מלון גראנד בודפשט", "וויפלאש", "משחק החיקוי" ו"התבגרות" הם סרטים נהדרים שמועמדים להמון פרסים, ועל כולם הבעתי רגשות חיוביים. אני מניח שזה מבשר טובות. עוד צד חיובי הוא שהטקס הפעם קצת נמנע ממנהג הפוליטקלי קורקט הקבוע שלו: לאוסקר יש נטייה לתת את הפרסים לסרטים הכי חשובים, כלומר, ביוגרפיות מלוקקות המציגות אנשים חשובים וסיפור חייהם העצוב דוגמת "נפלאות התבונה", סרטים פטריוטיים שאוהבים את אמא אמריקה בכל איבריהם כמו "ארגו" או "מטען הכאב", ובכללי, זן האוסקר נותר והיה אותו הדבר, ולא זכורה לי שנה שבה העדפתי את הסרט הזוכה מכל שאר המועמדים לצידו. השנה הזוכים ברורים, אבל חוץ מ"התאוריה של הכל" אין ברשימה הכללית אפילו סרט מלוקק וסוחט אוסקרים אחד, ואלו חדשות חיוביות.

אז מה אין לנו השנה? אנג'לינה ג'ולי וסרטה השני שכל כך התאמץ לבוא ולצעוד בזרקורי הטקס כמעט ונעלם. "לא נשבר" כאמור מועמד רק לפרסי הצילום והסאונד, שהם כמובן כמעט ופרסים חסרי חשיבות, מהאלה שהמועמדויות ניתנת רק כדי שלא יחשבו ששכחו מהם חלילה, כפי שבשנה שעברה היה עם "בתוך לואין דווייס" או "אסירים". "אל תוך היער", מחזמר שאמור להיות מעין עלובי החיים גרסת 2015 נעלם; הביקורות לא מהללות אבל יש בו את מריל סטריפ וכל מה שצריך בשביל האוסקר. כמובן שבגלל שמריל סטריפ קיימת ומשחקת בסרט כלשהו היא חייבת להיות מועמדת אל האוסקר, ומלבד זה מועמד הסרט בקטגוריית עיצוב תלבושות ואומנותי. לא הישג גדול. גם "נעלמת", הסרט שכולם ציפו שיועמד לרוב הקטגוריות כולל הסרט הטוב מועמד רק לקטגוריה אחת בתפקיד השחקנית הראשית, ולצערי הרב, גם "חיית הלילה" אכזב כשקיבל מועמדות רק לתסריט ואפילו לא לשחקן הראשי. עוד אבסורד הוא ש"סרט לגו" לא מועמד לאנימציה בכלל.

ההפתעה הכי גדולה של הטקס הזה היא "מלון גראנד בודפשט", סרט נהדר שלא הייתי מעלה בדעתי שיועמד לאוסקר, והנה, 9 מועמדויות. תאמינו או לא, הוא אחד הסרטים המובילים מבחינת כמות המועמדויות בטקס, והוא הולך אפילו לזכות בכמה. אף אחד לא ניחש את זה אחרי ההתעלמות ארוכת השנים של האקדמיה מווס אנדרסון, והנה, טעינו, מסתבר שכשהם רוצים הם יכולים להעריץ סרטים גדולים ולא שגרתיים. גם "בירדמן" הוא לא המועמד האידיאלי לאוסקר, והנה, הוא גם הוא עומד על 9 מועמדויות, למרות שלא כולם בצדק, הטריק בו צולם ב"שוט אחד" כנראה קנה את הכל בקלות.

עכשיו נעבור לחלק המעניין: ההימורים



הסרט הטוב ביותר

בבחירה לא חכמה ומפתיעה, האקדמיה הכניסה רק 8 מועמדים לקטגוריה זו במקום 9, הייתי מגדיל ל-10. למה רק שמונה סרטים? מה היה רע להכניס את חיית הלילה, נעלמת, אולי אפילו "פוקס-קצ'ר&quo t;? אבל אלה שטויות. כמו שציינתי בראש הכתבה, הרשימה הזו טובה. ראיתי ששה סרטים מתוכה ואין אפילו גרוע אחד מתוכם, וגם לא נראה לי שסלמה או אמריקן סניפר סרטים גרועים במיוחד. כפי שכבר אמרתי: הזוכים ברשימה הזו צפויים מראש, אבל מה שמעניין זה מדוע סרט כמו "התבגרות" אמור לזכות על פני ביוגרפיה מרגשת כמו "משחק החיקוי" או על פני סרט מרהיב ואינטנסיבי כמו "וויפלאש". זה לא בגלל שהוא צולם במשך 12 שנה, אלא בגלל שצולם על ההוויה האמריקאית, על דמויות אמריקאיות וההישג כולו הוא סרט אמריקאי, כמובן. אוסקר, לכו תבינו.

הבחירה שלי: "משחק החיקוי"
ההימור שלי: "התבגרות"



הבימוי הטוב ביותר

ווס אנדרסון מועמד על הבימוי? איזו הפתעה מתוקה. סרט הוא מכלול של המון מרכיבים, בימוי הוא מרכיב חשוב אם כי ישנם הרבה סרטים המבוימים היטב ששאר המרכיבים קצת פחות טובים מאשר הבימוי, מה שמוריד מהסרט עצמו, כמו "בירדמן" למשל. ,מלון גראנד בודפשט" הוא סרט כזה. התסריט והמשחק אינם מופתיים כמו הבימוי, אבל הבימוי בסרט הזה כל כך קפדני, כל כך מדויק, כל כך קולנועי וכל כך קצבי שאי אפשר שלא להעריך אותו. משום מה דמיאן שאזל נעלם מקטגוריה זו על "וויפלאש" כנראה שהאקדמיה לא יודעת להעריך את אחד מהבמאים המפתיעים של השנה, ובמקומו מועמד מורטן טילדום למרות שלא עשה שום דבר מיוחד ב"משחק החיקוי". האקדמיה תבחר מן הסתם בריצ'רד לינקלייטר על "התבגרות", כי הוא המתין במשך 12 שנים והכל, אבל אנחנו היחידים שיודעים את האמת, כרגיל.

הבחירה שלי: ווס אנדרסון, "מלון גרנד בודפשט"
ההימור שלי: ריצ'רד לינקלייטר, "התבגרות"



השחקנית הטובה ביותר

אולי הקטגוריה שבאתי אליה הכי פחות מוכן מכל הקטגוריות. ג'סיקה צ'סטיין ואיימי אדמס גם קיוו להיכנס אבל השנה לפחות הן לא יהיו שם. רוזמונד פייק ופליסטי ג'ונס מועמדות בפעם הראשונה בחייהן לאוסקר, וזה נראה על פי הופעתן שהן יודעות איך העסק הזה עובד. גם אם לא ממש התחברתי אל נעלמת וקצת הקאתי בתיאוריה של הכל, ידעתי היטב שמדובר בהופעות משחק נשיות שלא רואים בד"כ. שאר השחקניות כאן גם כן משחקות היטב: ג'וליאן מור משחקת בכל סרט שיוצא ומצליחה עדיין לקבל שבחים ומועמדויות, מוריון קוטאר איכשהו נכנסה לרשימה באופן לא צפוי, ריס וויתרספון כבר זכתה באוסקר בעבר ואני אתקשה להאמין שתזכה שוב, ובגדול, הגיע הזמן שאחרי כל השנים שג'וליאן מור מככבת על המסך שתזכה בפרס או שניים, אך אני אלך עם השחקנית המדהימה שהצליחה להיות חולת נפש בלילות ונערה מתוקה בימים, רוזמונד פייק.

הבחירה שלי: רוזמונד פייק, "נעלמת"
ההימור שלי: ג'וליאן מור, "עדיין אליס"



השחקן הטוב ביותר

זה קרה: ג'ייק ג'ילנהול לא נמצא פה. הוא לא מועמד. הופעת המשחק הכי טובה שהייתה השנה בקולנוע לא קיבלה את ההכרה מחברי האקדמיה, אפילו לא מועמדות, שלא נדבר על זכייה. זו שערורייה. מי המחליף של הבחור? בראדלי קופר, כמובן. שחקן הקומדיות עם הקול המעצבן והלוק האמריקאי להחריד על השתתפותו בסרט המלחמה "צלף אמריקאי". הקטגוריה הזו קצת חסרת חשיבות בעיני לאחר שג'ילנהול לא מועמד בה, אבל יש בה כמה הופעות ראויות לשבח: בנדיקט קמברבאץ' כבר עובר אל המגרש של הגדולים, ואדי ריידמן בהחלט נמצא במקומו המתאים. במי האקדמיה יבחרו? בפרופסור הנכה או במתמטיקאי ההומוסקסואל במסווה? פרופסור נכה, כמובן. לשחק נכה זה הרבה יותר "עצוב" ו"מרגש", אפילו אם אדם סנדלר ישחק באותו התפקיד.

הבחירה שלי: בנדיקט קמברבאץ', "משחק החיקוי"
ההימור שלי: אדי רדמיין, "התיאוריה של הכל"



שחקנית המשנה הטובה ביותר:

מריל סטריפ במועמדות הקבועה שלה לא הולכת לזכות הפעם, גם לא קירה נטלי למרות הופעתה המדהימה, אלא פטרישה ארקט על תפקידה קורע הלב ב"התבגרות". אם תשאלו אותי קירה נטלי הייתה טיפה יותר אמינה ממנה, אבל זה כבר לגמרי טעם אישי.

הבחירה שלי: קירה נייטלי, "משחק החיקוי"
ההימור שלי: פטרישה ארקט, "התבגרות"



שחקן המשנה הטוב ביותר:

מזל שהאקדמיה נזכרו ברוברט דובאל בקטגוריה הזו והכניסו את "השופט" לתוך כל הטקס הזה, אבל המועמדות הזו אינה מספיקה לזכייה. הייתי רוצה להחמיא למארק רופאלו על תפקידו המבריק ב"פוקס-קצ'ר&q uot; או לאיתן הוק על מספר סצנות מרגשות ב"התבגרות", אבל בלי יותר מידי הסברים, ג'יי קיי סימונס ב"וויפלאש" עושה בית ספר למשחק, ואני לצדם הפעם.

הבחירה שלי: ג'יי קיי סימונס, "וויפלאש"
ההימור שלי: ג'יי קיי סימונס, "וויפלאש"



התסריט המקורי הטוב ביותר:

התבגרות, כמובן. חלילה לנו. איך סרט שמהותו היא המחסור בעלילה שבו מועמד לקטגוריית התסריט? זה כמו שכוח משיכה יהיה מועמד לתסריט הטוב או משהו בסגנון. אין בסרט "התבגרות" עלילה. אל תתנו לאוסקר לעבוד עליכם. אבל בסרטים "פוקס קצ'ר", "חיית הלילה" ו"מלון גרנד בודפשט" יש עלילה, ולטעמי כמובן כל פרס שמזכיר את חיית הלילה זוכה בבחירתי אוטומטית, גם אם זה יהיה עיצוב השיער (שגם הוא נפלא בסרט, במקרה). במה האוסקר יבחר הפעם? בעלילה הגרוטסקית של בודפשט, או בעלילה הלא קיימת של "התבגרות"? אולי דווקא בעלילה המסתורית של "בירדמן"? התסריט של "בירדמן" כתוב טוב לסירוגין ורע לסירוגין, יש בו סצנות מדהימות על אומנות, ביקורות האומנות ועלינו כבני אדם, ובכל זאת כמכלול זה לא ממש מתגבש, ויש בו מספר סצנות מוזרות נורא שאני אתקשה להאמין שהאקדמיה בלעה בקלות. אבל ננחש לטובתו.

הבחירה שלי: "חיית הלילה"
ההימור שלי: "בירדמן"



התסריט המעובד הטוב ביותר:

סוף סוף קטגוריה ראויה לפול תומאס אנדרסון הבמאי המהולל שנעלם מטקס זה לגמרי, על הסרט "מידות רעות", ובנוסף אליו גם וויפלאש נוסף כדי להגיד שלום. "וויפלאש" הוא אחד מהסרטים בעלי התסריטים הכי טובים שראיתי בקולנוע בשנים האחרונות, אבל מה מעובד בו, לעזאזל? הוא מבוסס על ספר? הוא סרט המשך? היה פעם סרט דומה והאקדמיה המציאה חוקים שלא נודעתי עליהם? אין לאף אדם שמץ. אבל אם בא לכם ללמוד תסריטאות ברמה עניינית שתסביר לכם באופן מובהק מהו "קונפליקט", מהם "דיאלוגים", מיהו פרוטגוניסט או אנטגוניסט ובלי להתבלבל לרגע, צפו ב"וויפלאש". אני מאמין שגם האקדמיה תהיה לצידי הפעם.

הבחירה שלי: "וויפלאש"
ההימור שלי: "וויפלאש"



סרט האנימציה הטוב ביותר:

כמו שאנחנו מכירים את האוסקר, יש סרטים שנעלמים ללא סיבה, כמו "סרט לגו" למשל. הזכייה המפתיעה של "הדרקון הראשון שלי 2" בטקס גלובוס הזהב לאחרונה מעלה חשדות רבות, אבל ששה גיבורים והקופסונים לא נראים כמו סרטים שמתעלמים מהם בקלות. אני דווקא שמח שבשנים האחרונות הקטגוריה הזו נפתחת לסרטים זרים, כמו "שיר הים" או "הנסיכה קאגויה", אבל כאן יש רק מקום לניחושים, כי את אף אחד מהמועמדים לא הספקתי לראות. נדמה לי שהדרקון ישאג שנית.

הימור שלי: "הדרקון הראשון שלי 2"



הסרט דובר השפה הזרה הטוב ביותר:

"אידה", הסרט שצפיתי בו במשך שעה וחצי והרגשתי את התגשמות הסיוט של כל במאי: סרט שהכל בו טוב אך הוא פשוט לא עובד, והוא בעל סיכויים גבוהים לזכות בטקס. למה? כי הוא בשחור לבן, כי הוא אומנותי, כי הוא עוסק בשואה, תבחרו סיבה ותמצאו. לא בגלל שהוא סרט טוב, חלילה. אבל זה לא מובן מאליו: גם "לוויתן" נראה כמו סרט נהדר שייתן תחרות לא קלה. אין הימור מדויק לסרט שיזכה, אבל דבר אחד בטוח: בחירה אישית אין לי. נהמר על לוויתן, בשביל המזל הטוב.

ההימור שלי: "לוויתן"



הצילום הטוב ביותר:

גם כאן "אידה" המוערך מידי מככב במועמדות נוצצת, אך הפעם בצדק, הצילום שבו נפלא, לא עד כדי זכייה. המועמדים הבולטים ביותר הם "מלון גרנד בודפשט" ו"בירדמן", וכפי שאנחנו יודעים, "בירדמן" צולם כולו בוואן שוט, וכפי ש"כוח משיכה" זכה אשתקד, נבחר בו אוטומתית.

הבחירה שלי: "מלון גרנד בודפשט"
ההימור שלי: "בירדמן"



השיר המקורי הטוב ביותר:

סרט לגו, הנה, מועמדות ראשונה לטקס! זה קצת מעליב אם נודה באמת שרק כאן "סרט לגו" מאוזכר על השיר הנפלא ובין הקליטים שנשמעו אי פעם, "Everything is Awesome", אבל חברי האקדמיה המבוגרים רחוקים שנות אור מאותו הסגנון הקצבי והטראנסי. רציתי גם להודות לאקדמיה ש"התחלה חדשה" הנפלא מועמד על שירו "Lost Stars", שהוא שיר בנאלי של אדם לווין, אם כי מרגש מסוגו. אבל כאן אני אלך עם האינטואיציה שליוותה את הזכייה בגלובוס הזהב: GLORY, של הסרט סלמה, כנראה יזכה. גם אם זה פוליטיקלי קורקט (הסרט עוסק בסיפורו של מרטין לות'ר קינג, בכל זאת) זה לא כבוד גדול.

ההימור שלי: GLORY, "סלמה"
הבחירה שלי: "Lost Stars", "התחלה חדשה"



האפקטים הויזואלים הטובים ביותר:

אז מה נותר להגיד על המועמדות של "בין כוכבים" לאוסקר? ראוי או לא? בכל מקרה, אני שמח שגם האוסקר חושבים כמוני, שחוץ מ"אפקטים" אין בסרט הזה יותר מידי, אם כי האפקטים שבו נפלאים ומעוררי הערצה. מועמדים כאן גם כל סרטי הקיץ הגדולים של השנה: אקס מן, "כוכב הקופים: השחר", "שומרי הגלקסיה", "קפטן אמריקה: חייל החורף", ושלל השמות הארוכים שמלווים אותם, וההימור כאן הוא התלבטות בין "שומרי הגלקסיה" לבין "בין הכוכבים", גלאקסיות פנטסטיות וגלאקסיות ריאליסטיות. זו הזדמנות נדירה לתת לנולאן אוסקר, אז נהמר לטובתו. היעלמות מוזרה: "אקסודוס: אלים ומלכים" לא מועמד.

ההימור שלי: "בין הכוכבים"
הבחירה שלי: "בין הכוכבים



העריכה הטובה ביותר:

קטגוריה מעניינת, אין ספק: "וויפלאש" ערוך בקצב חסר מעצורים. הוא קצבי, הוא מותח, הוא מחריד והוא מטלטל, והכל בזכות העריכה המרהיבה של השוטים הכואבים והמזיעים המשולבים עם המוזיקה העולה והיורדת. הסרט היחידי שמתחרה איתו בנקודה זו הוא כמובן "מלון גראנד בודפשט" שערוך כמו קליפ מסחרר וצבעוני להחריד. התבגרות צץ כאן, שוב, במועמדות חסרת משמעות, אבל הפעם אני מאמין שהאוסקר לא יוותר בקלות.

ההימור שלי: "וויפלאש"
הבחירה שלי: "וויפלאש"



הסרט הקצר הטוב ביותר:

אין לקטגוריה הזו יותר מידי חשיבות מלבד העובדה שאספר את מה שכבר כולם יודעים, ישראל מועמדת לאוסקר! הסרט "איה" של הבמאי הצעיר עודד רינון מועמד לאוסקר, וכרגיל בכל שנה איכשהו ישראל נדחפת אל הטקס באופן מאולץ. לצערי אין לי שום ידע על סרטים קצרים ולא הספקתי לצפות באף אחד מהמועמדים, אבל אני אאחל ל"איה" סיכויים טובים: הוא סרט שרובו מתנהל במכונית בין שני אנשים, ונראה שאחרי הצפייה ב"לוק" הסרטים האלה כבר לא מעוררים בי חשש גדול מידי. אולי הפעם האוסקר יראו את אפלייתה המתקנת וכבודה של ישראל יחזור אליה? הלוואי.



לדייקנים חסרי מנוח, כמותי, הנה הימורים קצת פחות חשובים לטקס הקרוב:

עיצוב אומנותי: "מלון גראנד בודפשט" (כשמדובר בעיצוב קולנועי, אנדרסון בראש)
עיצוב תלבושות: "מלון גראנד בודפשט" (גם אני התאהבתי בחליפות של מסייה גוסטב ה.)
איפור ועיצוב השיער: "פוקס-קצ'ר&quo t; (מעולם לא הייתי מדמיין את סטיב קארל עם תספורת שכזו)
פסקול מוזיקלי: "בין כוכבים" (כשמדובר בפסקול, נולאן קולע. מדוע "בירדמן" מועמד אם לכל אורכו היו רק תיפופי רקע?)
מיקס סאונד: "וויפלאש"



אז כן, בסופו של יום אלו ההימורים והשלל המסקנות שלנו על טקס האוסקר, גם אם "חיית הלילה" נעלם וג'ייק ג'ילנהיל הרזה 25 קילו לשווא, וגם אם אנג'לינה ג'ולי ממשיכה לנסות למשוך את תשומת ליבנו כבמאית, עדיין נראה שיהיה טקס ששווה לצפות בו. גם אם לא היו מספיק סיבות, אולי נזכה לראות את ג'וליאן מור זוכה באוסקר אחרי אלפי המועמדויות שהיו לה, את זה לא ארצה לפספס.

טקס האוסקר ייערך ב-22 לפברואר, ב-3 וחצי לפנות בוקר, ויונחה על ידי ניל פטריק האריס האגדי וישודר בערוצי הסרטים של יס. אבל אם יש לכם לימודים, עבודה או שסתם אין לכם חשק להתעורר באמצע הלילה בשביל טקס של שלוש וחצי שעות, יתפרסם כאן במוקדם ובמאוחר מיד אחריו סיקור מסכם של כל אירועי הטקס, ונראה היכן קלעתי והיכן פספסתי בהימורי, ונראה אם התבגרות יזכה ב"תסריט הטוב ביותר" כמובן. עד אז, נתראה.
סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על אוסקר 2015: חומר למחשבה
סרטים בקולנוע